Omavalvontasuunnitelma
OMAVALVONTASUUNNITELMA
Omavalvontasuunnitelma on lakisääteinen asiakirja, jonka edellytetään olevan käytettävissä ja julkisesti nähtävillä kaikilta sosiaali- ja terveysalan palveluntuottajilta kuuden (6) kuukauden kuluessa niiden toiminnan aloittamisesta. Omavalvontasuunnitelman avulla voidaan tunnistaa, ennaltaehkäistä ja korjata nopeasti ja ennalta suunnitellusti asiakkaille tarjotuissa palveluissa esiintyvät epäkohdat, kriittiset työvaiheet, palvelun onnistumisen kannalta epävarmat ja riskiä aiheuttavat tilanteet sekä kehittämistä vaativat asiat. Omavalvontasuunnitelmaa voidaankin pitää erityisenä riskien hallinnan työkaluna, jonka tavoitteina ovat palveluiden asianmukaisuuden ja laadun varmistaminen, asiakasturvallisuuden takaaminen sekä lainmukaisuuden varmistaminen. Omavalvontasuunnitelman sisällön, laadinnan ja seurannan valvonnasta vastaa Valvira. GW-palveluista on toimitettu omavalvontasuunnitelma heti yrityksen perustamisen (6.4.2018) jälkeen määräajan puitteissa, sekä toimialueen valvontaviranomaiselle että aluehallintovirastoon (AVI), minkä kautta suunnitelma on ohjattu edelleen Valviralle ja päivitetty säännöllisesti. 
1.1 Palveluntuottajan ja palveluyksikön perustiedot
Yritys: GW-palvelut
Palveluyksikön nimi (2 erillistä): Metsähoitola ja Pieni Metsähoitola
Y-tunnus: 2906777-8
Yrityksen ja palveluyksikön (2 erillistä) osoite: GW-palvelut sekä Pieni Metsähoitola, Soitonrannantie 42, 72100 KARTTULA; Metsähoitola, Aseveljenkatu 4, 70620 KUOPIO
1.2 Palvelut, toiminta-ajatus ja toimintaperiaatteet
GW-palvelut on yhden naisen monialayritys, joka tarjoaa monipuolisia ja -alaisia hyvinvointipalveluita GreenCare -ideologian pohjalta sekä toimipisteillään, kotikäynteinä, räätälöityinä tilauspalveluina eri toimipisteisiin vietyinä että seinättömästi erilaisissa luontoympäristöissä. Palveluyksikössään (Metsähoitola ja Pieni Metsähoitola) GW-palvelut tarjoaa pääasiallisesti klassista hierontaa sekä muita hierontahoitoja, neuropsykiatrista valmennusta, terapeuttista muutosvalmennusta ja muita palveluitaan suoraan yksityisasiakkaille. Metsähoitolat ovat erikoistuneet etenkin syvärentouttaviin ja lempeisiin hierontoihin, jotka ovat asiakkaille moniaistisia kokemuksia. Yksiköiden toiminta-ajatuksena on tarjota laadukkaita ja asiakaslähtöisiä palveluja, jotka tukevat asiakkaiden hyvinvointia, jaksamista, terveyttä sekä luontoyhteyttä hyvin kokonaisvaltaisesti. Palveluja tarjotaan Metsähoitoloiden lisäksi erikseen sopien ja tilauksesta koti-, laitos-, asumisyksikkö- ja yrityskäynteinä pääasiallisesti Kuopion ja
Karttulan alueella. GW-palveluiden hierontapalveluita käyttää vuosittain arviolta n. 300 asiakasta.
Palveluyksiköiden vastuuhenkilö: Niina Liimatainen, p.044 230 5441, info@greenwings.fi.
Palveluiden vastuuhenkilö: Niina Liimatainen, p.044 230 5441, info@greenwings.fi
1.3 Palveluiden laatu
Laadunvalvontaa toteutetaan päivittäisessä arjessa ja seuraamalla saatuja asiakaspalautteita (ks. kohta 1.12), sekä tekemällä niiden perusteella palvelutoimintaa kehittäviä toimenpiteitä. Laajempi, kaikille asiakkaille yhteisesti lähetettävä asiakastyytyväisyyskysely tullaan tekemään vuosittain NPS (Net Promoter® Score) -menetelmän avulla. Palveluyksikön ainoa työntekijä, GW-palveluiden omistaja-yrittäjä on koulutettu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilainen, sosionomi (AMK) v.2003 lähtien sekä laillistettu hieroja 29.5.2026 alkaen, ja hän täydennyskouluttautuu säännöllisesti ja suunnitelmallisesti ylläpitäen omaa osaamistaan. Potilasturvallisuus varmistetaan käyttämällä ammattikäyttöön tarkoitettua välineistöä ja käyttämällä niitä vain siihen suunniteltuihin tarkoituksiin, huolehtimalla päivittäin tilojen hygieniasta, poistamalla vioittuneet välineet käytöstä välittömästi ennen vaaran aiheutumista, sekä huolehtimalla kohdan 1.9 mukaisista tarkastustoimenpiteistä. Edellä mainituista vastaa palveluyksikön vastuuhenkilö.
1.4 Asiakkaan ja potilaan asema ja oikeudet
Hoitosuunnitelma laaditaan aina asiakkaan ensimmäisellä vastaanottokerralla, ja sitä täydennetään hoitokertojen yhteydessä. Toistaiseksi yritys ei ole vielä liittynyt Kanta-järjestelmään, vaan asiakaskirjaukset tehdään manuaalisesti. Kanta-järjestelmään myöhemmin siirryttäessä hoitokertomukset kirjataan sinne asianmukaisesti viiden päivän kuluessa käynnistä, sen hetkisen sähköisen tietojärjestelmän kautta. Asiakkaalla ja potilaalla on aina mahdollisuus vaikuttaa hoitosuunnitelmaansa, saada lisätietoa hänelle tehtävistä hoitotoimenpiteistä, esittää toiveita hoidoilleen sekä saada nähtäväksi hänestä tehdyt potilaskirjaukset. Kaikki hoitotoimenpiteet tehdään aina asiakkaan suostumuksella. Jos potilas kokee tulleensa väärin hoidetuksi tai kohdelluksi, hänen tulee olla kirjallisesti yhteydessä suoraan yrityksen omistajaan eli palveluyksiköiden vastuuhenkilöön.
Asiakkaiden ja potilaiden pääsy palveluihin varmistetaan tarjoamalla heille selkeät yhteystiedot ja aukioloajat yrityksen verkkosivuilla sekä sähköisessä ajanvarausjärjestelmässä (Vello). Ajanvaraus voidaan tehdä sähköisen ajanvarausjärjestelmän kautta ympäri vuorokauden, ja tämän lisäksi puhelimitse tai sähköpostitse kaikkina viikonpäivinä klo. 8-21. Ajanvaraus- tai muun palvelutiedustelun voi jättää myös yrityksen verkkosivuilta löytyvän Yhteydenotto -lomakkeen kautta. Puheluihin, viesteihin, sähköposteihin ja Yhteydenotto -lomakkeen kautta saapuneisiin kyselyihin
pyritään vastaamaan viipymättä, kuitenkin viimeistään 1-3 vuorokauden kuluessa yhteydenoton saapumisesta. Sähköinen ajanvarausjärjestelmä tarjoaa yksityiskohtaiset tiedot yrityksen tarjoamista hieronta- ja valmennuspalveluista, kuten myös kotisivut, joilta löytyvät lisäksi yrityksen muut tarjolla olevat palvelut kuvauksineen.
1.5 Muistutusten käsittely
Asiakkaiden reklamaatiot käsitellään viivytyksettä, enintään kahden viikon kuluessa reklamaation saapumisesta. Näiden käsittelystä vastaa palveluyksiköiden vastuuhenkilö, eli yrityksen omistaja.
1.6 Henkilöstö
Palveluyksiköissä toimii vain yksi työntekijä, joka on sekä Valviran Soteri- rekisteriin että Julkiterhikkiin (29.5.2026) rekisteröity henkilö: sosionomi (AMK) sekä koulutettu hieroja ja yrityksen GW-palvelut ainoa omistaja. Hän täydennyskouluttautuu oman koulutussuunnitelmansa ja asiakaslähtöisesti tarpeen mukaisesti erilaisissa jatko- ja täydennyskoulutuksissa, joita tavoitellaan toteutuviksi vuosittain. Tulevaisuudessa mahdollisilta uusilta työntekijöiltä varmistetaan haastattelutilanteessa ammattitaidon lisäksi riittävä kielitaito, joka on suomi ja englanti. Työntekijältä, joka tulee työskentelemään lasten, vanhusten ja vammaisten kanssa, tarkistetaan aina myös rikosrekisteriote lakien 504/2002 ja valvontalain 28§ mukaisesti. GW-palveluiden kummassakaan palveluyksiköissä ei lähtökohtaisesti anneta opiskelijoiden ohjausta lainkaan.
Tulevaisuudessa käyttöön otettavan sähköisen potilastietojärjestelmän käyttö tulee tapahtumaan tietoturvan, lakien ja asetusten mukaisesti henkilökohtaista sote-ammattikorttia käyttäen. Jokaiselle potilaalle tehdään aina henkilökohtainen hoitosuunnitelma ja käyntikirjaukset manuaalisesti, myöhemmin siis sähköisesti, jolloin ne tullaan kirjaamaan asianmukaisesti Kanta-järjestelmään tuolloin valittua potilastietojärjestelmää käyttäen. Hieronta- ja valmennuspalveluiden vastuuhenkilö on kouluttautunut järjestelmän käyttöön ja potilaskirjaamisen käytäntöihin, ja vastaa siten myös kirjaamis-koulutusten järjestämisestä mahdollisille työntekijöilleen.
Työntekijällä on voimassa aina vähintään EA1-tason ensiapukoulutus. Aseveljenkatu 4 tiloissa toimivilla yrittäjillä on kaikilla tiedossa sammutuslaitteiden, sähköpääkeskuksen ja yksikön vesisulun sijainnit sekä pää- ja varapoistumistiet. GW-palveluiden omassa omistuksessa olevan Pienen Metsähoitolan turvallisuudesta ja kaikista turvalaitteista vastaa yrityksen omistaja ja siten samalla näiden palveluyksiköiden vastuuhenkilö.
1.7 Asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyden seuranta
Asiakas- ja potilastyötä tekee palveluyksiköissä toistaiseksi vain yksi työntekijä, joka palvelee ajanvarauksen perusteella. Aikoja tarjotaan viimeistään neljän viikon päähän ajanvaraushetkestä, pois lukien sairauslomasta ja muista ennalta ilmoitetuista yrityksen sulkuajoista johtuvista poikkeus-tilanteista. Asiakasvirran kasvaessa niin, ettei sitä voitaisi edellä mainitussa ajassa ja palvelun laatu turvaten palvella, tulee ajankohtaiseksi lisätyövoiman palkkaaminen ja uusien tilojen etsiminen palveluiden tuottamiseksi. Asiakas voidaan myös ohjata tarvittaessa toiselle, tunnetulle ja luotettavalle palvelutuottajalle, mikäli hän ei voi odottaa toivomaansa palvelua. Mikäli yritys palkkaa lisää työvoimaa, tullaan uusille työntekijöille antamaan kattava koulutus yrityksen omavalvontaan, asiakas-/ potilastietojen kirjaamiseen ja käsittelyyn sekä tietoturvaan liittyen. Tästä koulutuskokonaisuudesta vastaa palveluyksiköistä vastaava henkilö.
1.8 Monialainen yhteistyö ja palvelun koordinointi
Yhteistyö asiakkaan kanssa tapahtuu pääsääntöisesti puhelimitse ja sähköpostitse. Potilastiedot kirjataan manuaalisesti ja säilytetään yrityksen lukituissa tiloissa ulkopuolisten saavuttamattomissa. Palveluyksiköistä ei lähetä potilastietoja kenellekään sähköpostitse, pois lukien asiakkaan toiveesta ja suostumuksella vain suojattua sähköpostireititystä käyttämällä luovutettavat tiedot. Mikäli suojattua sähköpostiyhteyttä ei voida taata, on potilastiedot mahdollista toimittaa pyydettäessä asiakkaan suostumuksella myös postitse kirjattuna lähetyksenä tilaajan lukuun. Kanta-järjestelmästä asiakkaan potilas- ja hoitotiedot ovat tulevaisuudessa saatavilla myös muille häntä hoitaville terveydenhuollon yksiköille sekä potilaalle itselleen.
1.9 Toimitilat- ja välineet
Hoitolat ovat kooltaan noin 20 m² (Metsähoitola Aseveljenkadulla) ja 7 m2 (Pieni Metsähoitola Soitonrannantiellä), minkä lisäksi asiakkaiden käytettävissä on Aseveljenkadulla kaikkien tiloja käyttävien yhteinen odotusaula ja WC, Soitonrannantiellä ulko-WC. Kaikki ovet pidetään aina lukittuna, eikä tiloihin pääse ilman ajanvarausta. Aseveljenkadun liikehuoneistossa omissa hoitohuoneissaan toimivat muut yrittäjät toimivat omien asiakkaidensa kanssa samalla tapaa, yhteisten sovittujen pelisääntöjen mukaisesti. Yrittäjillä ei ole pääsyä toistensa huoneisiin ilman lupaa, eikä toistensa asiakkaiden tietoihin.
Asiakastilat eivät ole kumassakaan toimipisteessä esteettömät, eli niihin ei ole mahdollista tulla pyörätuolilla. Hoitotilojen yksityisyys on Aseveljenkadun yksikössä suojattu ulkopuolisilta omilla, lukittavilla sisäovillaan, eli jokaisella hoitajalla on oma hoitohuoneensa. Aseveljenkadun hoitotilassa on käytössä myös sähköinen hoitopöytä, Soitonrannantien hoitolassa kannettava, manuaalisesti säädettävä hoitopöytä. Näiden palveluyksiköiden yhteisessä jaetussa käytössä ovat kuumakivi-kattila sekä maksupäätelaite. Molemmissa palveluyksiköissä on lisäksi käytettävissä jääkaappi, mikroaaltouuni ja vedenkeitin hoidoissa mahdollisesti tarvittavien pesuvesien ja kaura-/geelipakkausten lämmittämistä ja viilentämistä varten. Aseveljenkadulla nämä edellä mainitut laitteet ovat yhteiskäytössä, ja niiden hygienisyys siten aina käyttäjän itse varmistettava.
Sähköisten laitteiden kunto tarkastetaan aina käytön jälkeen, ja vioittuessaan niitä ei käytetä, ennen kuin ne on korjattu tai korvattu uusilla. Hoitopöytien käyttöikä huomioiden niiden huolellinen ja varovainen käyttö sekä säännöllinen kunnon tarkistus ja seuranta on ehdottoman välttämätöntä. Palveluyksiköiden vastuuhenkilö vastaa niin sähkölaitteiden kuin ensisammutusvälineidenkin tarkastuksista, saatavuudesta sekä poistumisteiden kunnosta Soitonrannantiellä, Aseveljenkadulla näistä vastaa kiinteistön omistaja ja isännöitsijä. GW-palvelut ovat kuitenkin yhteisvastuussa epäkohtien ja puutteiden huomauttamisesta kiinteistön omistajalle ja isännöitsijälle. Palveluyksiköistään vastaava tekee tarkistukset ja huolehtii päivittäin työvälineidensä kunnosta, työtilojen siisteydestä ja hygieenisyydestä sekä poistumisteiden esteettömyydestä. Aseveljenkadun liikehuoneistossa tehdään säännöllinen paloturvallisuustarkastus ulkoisen paloturvallisuustarkastajan toimesta, mistä huolehtii kiinteistön isännöitsijä.
1.10 Tietojärjestelmät ja teknologian käyttö
Palveluyksikössä potilastietoja käsitellään huolellisesti, ja ne kirjataan toistaiseksi manuaalisesti palveluyksiköiden vastuuhenkilön toimesta, kuten edellä mainittu. Myöhemmin tulevaisuudessa potilastiedot tullaan kirjaamaan valitus sähköisen potilastietojärjestelmän kautta Kanta-järjestelmään, ja näihin kirjaamisiin vaaditaan vahva tunnistautuminen sote-ammattikortin ja salasanan välityksellä. Järjestelmän käyttökoulutus on kuvattu kohdassa 1.7. Asiakastietolain mukainen ja ajantasaistettu tietoturvasuunnitelma tullaan päivittämään GW-palveluille vuoden 2026 aikana terveydenhuollon toimilupien hakemisen yhteydessä. Tietoturvasuunnitelmasta vastaa niin ikään palveluyksiköiden vastuuhenkilö.
1.11 Asiakas- ja potilastietojen käsittely ja tietosuoja
Asiakkaan perustietoja käsitellään huolellisesti ja asiakkaiden tietoturva huomioiden lähinnä sähköisessä ajanvarausjärjestelmässä, vähäisessä määrin myös yrityksen ja asiakkaan välisessä viestinnässä sähköpostitse, puhelimitse sekä yrityksen nettisivuilta ohjautuvien Yhteydenotto-lomakkeiden välityksellä. Ajanvarausjärjestelmässä ei käsitellä varsinaisia potilastietoja, ja muita kanavia käyttäessään asiakkaat ovat tietoisia mahdollisista tietoturvariskeistä itsestään tietoja antaessaan. Tarkemmat hoitoihin liittyvät ja hoitojen yhteyksissä kirjatut potilastiedot kirjataan aiemmin mainitusti manuaalisesti vain yrityksen omaan käyttöön ja ulkopuolisilta ne lukituksilla suojaten.
1.12 Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen
Palautetta kerätään jokaisen hoitokäynnin jälkeen heti suullisesti, sekä jatkuvasti avoinna olevana mahdollisuutena sähköisten kanavien kautta, joihin asiakkaat voivat jättää palautettaan vapaasti: yrityksen Google Business, Instagram ja Facebook -sivut. Näiden lisäksi sähköisen ajanvarausjärjestelmän (Vello) kautta aikansa varanneille asiakkaille lähtee automaattisesti palautelinkki 24 tunnin kuluttua käynnistä. Kirjalliset palautteet kootaan ja käsitellään aina jokaisen kuukauden lopussa, ja niiden pohjalta tehdään tarvittavat muutokset. Suullisten palautteiden avulla palvelua voidaan muokata asiakkaiden tarpeiden mukaisesti tätä nopeammin.
1.13 Toimeenpano
Mahdollisen uuden työntekijän perehdyttäminen edellyttää häneltä tähän omavalvontasuunnitelmaan perehtymistä. Perehdytyksestä ja omavalvontasuunnitelman päivittäisestä toimeenpanosta vastaa palveluyksiköiden vastuuhenkilönä allekirjoittanut.
1.14 Julkaiseminen, toteutumisen seuranta ja päivittäminen
GW-palveluiden omavalvontasuunnitelma on julkisesti nähtävillä yrityksen omilla verkkosivuilla osoitteessa www.greenwings.fi/omavalvontasuunnitelma. Suunnitelman toteutumista ja sen mahdollisia puutteita tarkastellaan ja suunnitelmaan sen mukaisesti myös päivitetään jatkossa kalenterivuosittain.
Tämä omavalvontasuunnitelma on hyväksytty 23.10.2025, ja sen on laatinut Niina Liimatainen yrityksestään GW-palvelut.
Lisätietoja omavalvontasuunnitelmasta: https://www.finlex.fi/data/normit/50504/01_Valvira_maarays_1_2024.pdf